Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Red NoteBook - Aναπαράσταση του θανάτου του διάσημου σκηνοθέτη

Αναδημοσίευση απο το Red NoteBook

Aναπαράσταση του θανάτου του διάσημου σκηνοθέτη
Ο Αγγελόπουλος θα μπορούσε να ειδωθεί ως «οργανικός διανοούμενος», που από τη μία αξιώνει να «πείσει» από την αριστερή αφηγηματική του σκοπιά, ενώ ταυτόχρονα παλεύει να διατηρήσει «ανέπαφο» και κεντρικό τον προταγματικό – οραματικό χαρακτήρα της ιδεολογικής του τοποθέτησης
 
Της Αλίκης Κοσυφολόγου
Έγραψε στα 1980 η Αγλαΐα Μητροπούλου για τον Θόδωρο Αγγελόπουλο: «Εκείνο που βγαίνει από την «Αναπαράσταση» (1970) και είναι πραγματικά σημαντικό για τον ελληνικό κινηματογράφο είναι  η παρουσία ενός κινηματογραφιστή που μπορεί να δημιουργήσει κλίμα εποχής. Να παρατηρήσει τους ανθρώπους και τις πράξεις τους με κινηματογραφικό μάτι, δηλαδή να δώσει μία πολύπλευρη, πολυσήμαντη αναπαράσταση μίας πραγματικότητας». Τα λόγια αυτά, αρκούν πολύ περισσότερο, κατά τη γνώμη μου, να συμπυκνώσουν την ιστορική κινηματογραφική πορεία του σκηνοθέτη ακυρώνοντας την κενή περιεχομένου ανακήρυξη του σε «πρεσβευτή του ελληνικού πολιτισμού»,  από τους θεσμικούς εκπροσώπους της σύγχρονης πολιτικής εξουσίας, που στερούνται της  λαϊκής νομιμοποίησης και επομένως δεν δικαιούνται να μιλούν, ούτε εξ ονόματος της ελληνικής κοινωνίας,  ούτε του πολιτισμού «της».

Ο Θ. Αγγελόπουλος συνεισέφερε στην ανανέωση του ελληνικού κινηματογράφου, όχι μόνο με τις  αισθητικές καινοτομίες που εισήγαγε, αλλά, επίσης, καθιερώνοντας την άποψη ότι οι ταινίες μπορούν να  αποτελούν «πεδίο για διάλογο», χωρίς όμως οι δημιουργοί τους να αναγκάζονται να καμουφλάρουν την πολιτική τους τοποθέτηση. Ευρωπαίοι ομόλογοι του αναγνωρίζουν επίσης, την μεγάλη του συμβολή στην προάσπιση του προφίλ και των αξιών του σύγχρονου ευρωπαϊκού κινηματογράφου.

Η προσήλωση στον κινηματογραφικό του στόχο και όραμα αλλά και η πίστη του στους συνεργάτες του (Γ.Αρβανίτης, Ε.Καραίνδρου κα), η προτίμηση του στη βροχή, την ομίχλη και το κρύο,  καιρικά φαινόμενα  τα οποία λειτουργούσαν ως μεταφορές  των ψυχικών μεταπτώσεων των ηρώων του, η αφηγηματική μέθοδος των δύο επιπέδων ως μπρεχτική επιρροή καθώς και το μεγάλο του εικαστικό ενδιαφέρον για την ελληνική ύπαιθρο συνθέτουν την ταυτότητα του κινηματογραφικού του έργου.

Αναμφίβολα η τριλογία «Μέρες του ‘36», «Ο θίασος», «Οι κυνηγοί», ως αναστοχασμός στα γεγονότα της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας «δικαίωσε» την αριστερή συλλογική μνήμη αποκαθιστώντας την τιμή της ιστορίας του αριστερού και κομμουνιστικού κινήματος στην Ελλάδα, την οποία σχεδόν ανεπανόρθωτα είχε σπιλώσει η  εθνικόφρων προπαγάνδα. Υπό το πρίσμα αυτό ο Αγγελόπουλος  θα μπορούσε να ειδωθεί ως «οργανικός διανοούμενος»,  που από τη μία αξιώνει να «πείσει» από την αριστερή αφηγηματική του σκοπιά, ενώ ταυτόχρονα παλεύει να διατηρήσει «ανέπαφο» και κεντρικό τον προταγματικό – οραματικό χαρακτήρα της ιδεολογικής του τοποθέτησης.

Βέβαια ο ίδιος, εδώ και αρκετά χρόνια υπήρξε έντονα επιφυλακτικός απέναντι στην  πολιτική αριστερά, ενώ περίπου πριν από ένα χρόνο είχε δηλώσει σε συνέντευξη που παραχώρησε στο δελτίο ειδήσεων της δημόσιας τηλεόρασης, ότι είναι ένας «αριστερός σε πλήρη σύγχυση», που δε «συμφωνεί με την αριστερά», χωρίς ωστόσο να εξηγήσει με «τι» ακριβώς συμφωνεί στις σημερινές πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες.

Από την άλλη όμως, είναι γεγονός ότι η εμμονική αναφορά στην ύστερη πολιτική του «σύγχυση», λίγες ώρες μετά τον τόσο απρόσμενο θάνατο του, είναι τόσο κακόγουστη και μικροπρεπής, όσο γραφικός και χυδαίος μπορεί να γίνει ένας «αγιοποιητικός» επικήδειος του.

Πηγές 
Αγλαια Μητροπούλου, "Ελληνικός Κινηματογράφος", επιμ: Μαρία Κομνηνού, Αθήνα: Παπαζήσης, 2006

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Βαράει διάλυση η ΟΝΝΕΔ-Πλακώθηκαν στο συνέδριο τους (ΦΩΤΟ)

Χωρίς εκλογές διακόπηκε το συνέδριο - Ηθικός αυτουργός θεωρείται από τον αρχηγό της ΝΔ ο Παπαμιμίκος για το μπάχαλο - "Δεν θα αναγνωριστεί κανένα αποτέλεσμα" λένε κύκλοι της Συγγρού
Έξαλλοι είναι στο επιτελείο του Κυριάκου Μητσοτάκη με την εικόνα διάλυσης που παρουσιάζει το 10ο συνέδριο της ΟΝΝΕΔ που διεξάγεται από χθες στη Θεσσαλονίκη, καθώς από το μεσημέρι του Σαββάτου επικρατούν πρωτοφανείς εικόνες στον χώρο διεξαγωγής του.
Στο συνέδριο δεν υπάρχει κόσμος από το πρωί του Σαββάτου, καθώς οι ΟΝΝΕΔίτες δεν συμμετάσχουν στις διαδικασίες της ημέρας, αφού οι περισσότεροι παρέστησαν μόνο χθες για την ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη. Αποτέλεσμα είναι οι παρακάτω φωτογραφίες με δεκάδες άδειες καρέκλες και μηδαμινή συμμετοχή από τη νεολαία του κόμματος.
Το τελειωτικό "χτύπημα" στην οργώναση του συνεδερίου ήρθε το βράδυ, καθώς τελικά το συνέδριο ολοκληρώθηκε χωρίς εκλογές για την ανάδειξη Κεντρικής Επιτροπής. 
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ των Παραπολιτικών, λίγο μετά τις 8 το βράδ…

Κατεβάστε δωρεάν έντεκα βιβλία του Αντόνιο Γκράμσι (PDF)

Κατεβάστε δωρεάν έντεκα βιβλία του Αντόνιο Γκράμσι (PDF)
Ο Αντόνιο Γκράμσι (Antonio Gramsci)-(κωμόπολη Άλες Σαρδηνίας, 22 Ιανουαρίου 1891 — Ρώμη, 27 Απριλίου 1937) ήταν Ιταλός φιλόσοφος, συγγραφέας, πολιτικός και πολιτικός επιστήμονας. Τα εργοστασιακά συμβούλια. – Αντόνιο Γκράμσι Σοσιαλισμός και κουλτούρα Παρελθόν και Παρόν Οι θέσεις της Λυών Λογοτεχνία και εθνική ζωή Κείμενα Η ζωή ενός επαναστάτη Η οργάνωση της κουλτούρας Για το Μακιαβέλι Ιστορικός υλισμός – τετράδια της φυλακής Οι διανοούμενοι


Απορρίπτει τα περί ιδιωτικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών ο Χ. Σπίρτζης

Κατηγορηματικά «όχι» στα περί ιδιωτικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών δηλώνει ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζηςσε συνέντευξή του στο ΑΜΠΕ.
«Δεν θα γίνει», σημειώνει και προσθέτει: «Το μοντέλο των ιδιωτικών αστικών συγκοινωνιών στη χώρα μας που εφαρμόζεται στη Θεσσαλονίκη έχει αποτύχει πλήρως. Κοστίζει πέντε φορές περισσότερο. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να εξορθολογήσουμε τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών. Να σταματήσουμε το πλιάτσικο που γίνεται τόσα χρόνια σε αυτούς τους φορείς, τις σπατάλες και την κακή διαχείριση».