Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Ελληνικά προβλήματα» κράτησαν τον Γκοντάρ μακριά από τις Κάννες


Η μεγάλη απουσία του φεστιβάλ των Κανών, είναι αναμφισβήτητα ο Ζάν Λικ Γκοντάρ. Με επιστολή του χθες το απόγευμα, ο Γάλλος σκηνοθέτης ανακοίνωσε στον καλλιτεχνικό διεθυντή, Τιερί Φρεμό, ότι δε θα εμφανιστεί στην πρεμιέρα της νέας του ταινίας, «Σοσιαλισμός», που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του τμήματος «Ένα κάποιο βλέμμα».
Η είδηση μαθεύτηκε σήμερα. Θα έδινε συνέντευξη τύπου το μεσημέρι, κι έτσι τον περίμεναν όλοι με μεγάλο ενδιαφέρον. Ειδικά οι Έλληνες δημοσιογράφοι. Γιατί μετά τις πρόσφατες δηλώσεις του σε γαλλικό περιοδικό, όπου έλεγε ότι "πρέπει να βοηθήσουμε την Ελλάδα να βγει από την οικονομική κρίση γιατί της χρωστάμε ακόμα και το οξυγόνο που αναπνέουμε", πολλοί περίμεναν να βγάλουν κι άλλα φιλελληνικά ...λαυράκια. Και να που στο λακωνικό γράμμα του προς την διεύθυνση του φεστιβάλ, μας ανέφερε. Έλεγε συγκεκριμένα ότι δε θα παραστεί στο φεστιβάλ εξαιτίας προβλημάτων ελληνικού τύπου. Η ακριβής έκφραση ήταν "problemes de type grec". Συνοδεύει μάλιστα το γράμμα με φωτογραφία του Ιάπωνα σκηνοθέτη, Γιασοχίρου Όζου αλλά και του δίδυμου Χοντρός-Λιγνός, που έχει λεζάντα τη φράση «Ω, παιδικοί εγκέφαλοι!"
Πολύ κουβέντα έχει γίνει από το πρωί για το τι εννοεί ο....ποιητής. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι πρόκειται για γαλλική έκφραση που χρησιμοποιείται για δυσεπίλυτα προβλήματα. Αυτή είναι η απλοϊκή ερμηνεία.
Γιατί άλλοι λένε ότι δεν υπάρχει τέτοια έκφραση και ότι ο Γκοντάρ έχει στο μυαλό του κάτι πολύ πιο σύνθετο, και φυσικά πιο κοινωνικο-πολιτικό. Η ερμηνεία που δίνει, για παράδειγμα, η Liberation είναι ότι ο Γκοντάρ δεν έρχεται για να αποφύγει την φιέστα του φεστιβάλ, με τις αμέτρητες Φεράρι, τις ηλιοκαμένες γυναίκες από τον εκτυφλωτικό ήλιο της ανοησίας, και να μην δει τον εαυτό του σε βιτρίνα την ώρα που η οικονομική κρίση έχει χτυπήσει την πόρτα της Ευρώπης. Πολιτική η απουσία του, λοιπόν.
Με λίγα λίγα λόγια, ο κόσμος χάνεται και η Κρουαζέτ ζει σε έκλυτους ρυθμούς χλιδής. Κάτι τέτοιο, αλλά πιο γενικευμένο, είχε μάλλον στο μυαλό του όταν έβαζε υπέρτιτλο σε μια από της ενότητες της ταινίας του-που περιλαμβάνει αρχαία Ελλάδα, Χόλιγουντ, Εβραίους, Παλαιστίνιους, Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, φοροδιαφυγές, ελληνικό εμφύλιο-..."quo vadis Europa?"
Η απογοήτευση πάντως των σινεφίλ είναι διάχυτη. Και τα γραφεία τύπου του φεστιβάλ...πελαγωμένα. Φανταστείτε μόνο πόσοι έτρεξαν να ρωτήσουν την πραγματική αιτία της απουσίας του Γκοντάρ. Οι υπεύθυνοι, που δεν είχαν έτοιμη δικαιολογία, έφτασαν στο σημείο να μας πούνε "δεν ξέρουμε τι εννοεί. Το καλύτερο θα ήταν να ρωτήσετε τον ίδιο!", λες και μπορούμε να τον πάρουμε τηλέφωνο!
'Οπως και να χει, η παρουσία του θα ήταν το μεγάλο γεγονός στο φετινό φεστιβάλ, που είναι κατώτερο σε σχέση με άλλες χρονιές, και σε επίπεδο ταινιών αλλά και καλεσμένων. Οι Κάνες είχαν διαφημίσει πολύ την άφιξη του μεγάλου auteur. Αυτός όμως, έκανε κίνηση μάτ. Και σίγουρα, κάποιο καλό λόγο είχε για να το κάνει.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι 27 σλαβομακεδόνες στελέχη του ΚΚΕ που αποφυλακίστηκαν τον Ιούνιο του 1941 από τις φυλακές της Ακροναυπλίας.

Όλα σχεδόν τα στελέχη που αποφυλακίστηκαν είχαν καταγωγή από την Μακεδονία και  ήταν κυρίως Σλαβομακεδόνες που είχαν υποστεί διώξεις και βασανιστήρια από το καθεστώς Μανιαδάκη. Πρωταγωνιστικό ρόλο στην απελευθέρωση τους έπαιξε ο Νεδέλκος Παπανεδέλκος του οποίου η σύζυγος ήταν Γερμανίδα και μεσολάβησε στους Γερμανούς για την απελευθέρωσή τους. Ο Παπανεδέλκος πήγε στη Βουλγαρική πρεσβεία και έδωσε κατάλογο με τα ονόματα των Σλαβομακεδόνων που ήταν στη φυλακή. Πράγματι με την μεσολάβηση της Βουλγαρικής Πρεσβείας στην Αθήνα δόθηκε εντολή από τους Γερμανούς για την απελευθέρωσή τους. Ωστόσο, οι ελληνικές δωσίλογες αρχές αντέδρασαν και ενημέρωσαν τους Γερμανούς, ότι δεν πρόκειται για Βούλγαρους, αλλά για επικίνδυνους κομμουνιστές, που μόλις αποφυλακισθούν θα πάρουν όπλα εναντίον των Γερμανών. Όντως οι Γερμανοί ανακάλεσαν τη διαταγή απόλυσης τους, μόνο που ήταν πλέον αργά. Έτσι απελευθερώθηκαν οι:
1.Ανδρέας Τσίπας, αναπληρωματικό μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, μετέπειτα Γραμματέας
2.Ανδρέας Τζίμας ή Σ…

Κι όμως, ό,τι ζητούσαμε το πήραμε…

Ήταν, χωρίς αμφιβολία, ιστορικές οι στιγμές προχθές την Κυριακή στις Πρέσπες
–Ζητούσαμε σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό. Το πήραμε…
–Ζητούσαμε την ισχύ της έναντι όλων, και προκειμένου για το εσωτερικό της πΓΔΜ. Το πήραμε…
–Ζητούσαμε την εξαφάνιση κάθε ίχνους, κάθε «υπαινιγμού» αλυτρωτισμού. Το πήραμε…
–Ζητούσαμε την –και- συνταγματική αναθεώρηση των ως άνω από την βόρεια γείτονα. Το πήραμε…
–Ζητούσαμε την ρητή εκ μέρους της παραδοχή ότι δεν έχει την παραμικρή σχέση με την ελληνική ιστορία και τον ελληνικό πολιτισμό της αρχαίας Μακεδονίας. Το πήραμε…
–Ζητούσαμε την αναγνώριση της σλαβικής καταγωγής και της αντίστοιχης ιστορικής παράδοσης του λαού της. Το πήραμε…
–Ζητούσαμε διαβεβαίωση περί του απαραβίαστου των συνόρων. Το πήραμε…
–Ζητούσαμε παραδοχή της ανυπαρξίας μειονοτικού ζητήματος εντός των ελληνικών ορίων, που να έχει σχέση με την πΓΔΜ. Το πήραμε…
–Ζητούσαμε την κατοχύρωση του δικαιώματός μας για επικύρωση της συμφωνίας, αφού εξασφαλιστούν (και ολοκληρωθούν) οι δεσμεύσεις των…

Κατεβάστε δωρεάν έντεκα βιβλία του Αντόνιο Γκράμσι (PDF)

Κατεβάστε δωρεάν έντεκα βιβλία του Αντόνιο Γκράμσι (PDF)
Ο Αντόνιο Γκράμσι (Antonio Gramsci)-(κωμόπολη Άλες Σαρδηνίας, 22 Ιανουαρίου 1891 — Ρώμη, 27 Απριλίου 1937) ήταν Ιταλός φιλόσοφος, συγγραφέας, πολιτικός και πολιτικός επιστήμονας. Τα εργοστασιακά συμβούλια. – Αντόνιο Γκράμσι Σοσιαλισμός και κουλτούρα Παρελθόν και Παρόν Οι θέσεις της Λυών Λογοτεχνία και εθνική ζωή Κείμενα Η ζωή ενός επαναστάτη Η οργάνωση της κουλτούρας Για το Μακιαβέλι Ιστορικός υλισμός – τετράδια της φυλακής Οι διανοούμενοι